Gisèle Vervoort, Kind en Samenleving


Andreas De Mesmaeker, Kind en Samenleving

Ruimtehelden: 10 methodes om tieners actief te laten leren en participeren rond duurzaam ruimtegebruik in hun omgeving

13u30 – 15u00

door Kind en Samenleving

Tijdens deze workshop maak je kennis met 10 methodieken om tieners bewust te maken van ons ruimtegebruik.

Tieners (3de graad BaO en 1ste graad SO) worden te weinig betrokken bij het ruimtelijk beleid, ondanks dat Vlaanderen stilaan is volgebouwd en dat zij een goed oog hebben op de leefkwaliteit van een buurt. We belichten daarom ook werkwijzen om jongeren écht te laten participeren aan een gebiedsontwikkeling in hun stad/gemeente.

Na deze workshop kan je zelf aan de slag met de methodieken van Ruimtehelden. Deze kunnen opeenvolgend of apart gebruikt worden, naargelang de noden van de begeleider en de doelgroep.

Gisèle Vervoort

Gisèle Vervoort studeerde Urban Studies en is naast projectmedewerker Ruimte & Omgeving bij Kind & Samenleving leraar aardrijkskunde in de 2de en 3de graad D/A- en D-finaliteit. Haar ervaringen met het participatief vormgeven van ruimte met kinderen, de expertise van K&S, en ruimtelijke educatie voor duurzaamheid, vloeien mooi samen in het project ‘Ruimtehelden’.

Andreas De Mesmaeker

Andreas De Mesmaeker is projectmedewerker Ruimte & Omgeving bij Kind & Samenleving.

Als geograaf en stedenbouwkundige kijkt hij steeds met een ruimtelijke en holistische bril naar maatschappelijke uitdagingen. Tijdens de klassessies voor ‘Ruimtehelden’ merkt hij op dat kinderen en jongeren zeer goede ontwerpers en planners zijn omdat ze leefbaarheid heel vaak voorop stellen.

Onze andere workshops