De klimaatcrisis: hoe ga je om met weerstand van leerlingen?
13u30 – 15u00
door KlimaatContact
Klimaatmoeheid, polarisatie rond het klimaatthema, nood aan gedegen kennisoverdracht, nood aan een veilige klassfeer waar kwetsbaarheid getoond kan worden en verbindende gesprekken kunnen plaatsvinden, …
Als leerkracht sta je voor grote uitdagingen als je het klimaat een plek wilt geven in jouw lessen. We gaan die niet allemaal oplossen, maar we gaan in deze sessie wél aan de slag met constructieve en effectieve klimaatgesprekken voeren. Je krijgt inzichten in effectieve methoden om klimaatverandering en de gerelateerde emoties in de klas bespreekbaar te maken en gaat dieper in op omgaan met weerstand.
Zo kun jij nog meer positieve impact maken in je lessen!
Deze sessie is voor jou als je:
- Met je leerlingen en collega’s in gesprek wilt over het klimaat.
- In die gesprekken weleens botst op weerstand en daar graag handvatten voor wilt.
- Zin hebt om al eens een verbindend klimaatgesprek te voeren met een andere leerkracht.
- Deze sessie is niet voor jou als je:
Anderen wilt overtuigen (want dat werkt meestal niet)
Loes van Hove
Loes van Hove werkt al meer dan 15 jaar met groepen vanuit verschillende posities: scoutsleider, bestuurslid, leerkracht wiskunde, projectleider, trainer, Deep Democracy facilitator…
Sinds vier jaar is zij betrokken bij KlimaatContact. In die functie nam zij al honderden mensen mee naar effectievere klimaatgesprekken: gesprekken die niet alleen verbindend zijn, maar ook leiden tot actie. Haar specialisme: omgaan met weerstand.
Dat is wat ik ze het liefste doet: anderen helpen om ondanks alle obstakels vooruit te komen.