De ‘Education for Sustainable Development (ESD) for 2030’- agenda in verschillende praktijken
13u30 – 15u00
door ASPnet Vlaanderen
Er zijn momenteel een veertigtal Vlaamse Unesco Scholen (basis -en secundair onderwijs en lerarenopleidingen). Ze maken deel uit van het mondiale ASPnet, dat meer dan 12.000 scholen telt in meer dan 180 landen. De scholen werken aan de ideeën en idealen van Unesco met focus op educatie voor duurzame ontwikkeling, wereldburgerschapseducatie en interculturele dialoog. De SDG’s van de Agenda 2030 vormen de inhoudelijke leidraad. Het realiseren van schoolbrede werkingen (whole school approach) voor transformatief en actiegericht leren is een belangrijke strategische prioriteit.
In deze sessie behandelen we de volgende vragen:
- Waarom werken we samen?
- De Agenda 2030 met focus op SDG4.
- De ‘Verklaring van Berlijn voor Educatie voor Duurzame Ontwikkeling’ (2021) en de bijhorende “ESD for 2030”-agenda en het Vlaamse ‘country initiative’.
- De strategische prioriteiten van het Vlaamse ASPnet.
Hoe doen we dat dan?
- Het netwerk, de leden en de organisatie.
- De toetreding en het lidmaatschap.
Wat doen we dan precies?
- We werken samen aan duurzame ontwikkeling, wereldburgerschapseducatie en interculturele dialoog.
- We zetten in het realiseren van schoolbrede werkingen (whole school approach) voor transformatief en actiegericht leren.
Wat brengt de toekomst?
- De strategie van nu tot 2030
- Een vooruitblik op de Agenda 2045
Stijn Dhert, Rembert Jonckheere en Geert Leemans
Stijn Dhert: Lerarenopleider en onderzoeker bij KU Leuven en UCLL. Nationaal Coördinator van ASPnet België, Vlaanderen. Lid van de Vlaamse Unesco Commissie.
Rembert Jonckheere: Consultant UNESCO ASPnet International Coordination Unit
Geert Leemans: Beleidsmedewerker departement Onderwijs en Vorming, Vlaamse Unesco Commissie/ASP-net.