Voelen, kennen, verbeelden en doen – Educatie voor Duurzame Ontwikkeling uit het hokje
door GoodPlanet Belgium vzw en Steunpunt Natuur -en Milieueducatie, Leefmilieu Brussel
11u00 – 12u30
Sprekers
Mira Van Olmen is master in de pedagogische wetenschappen en volgde de lerarenopleiding, ging vervolgens aan de slag bij Chirojeugd Vlaanderen en Ferm Kinderopvang en werkte bijna 10 jaar als zelfstandige, waarbij ze met Kleefkruid* vorming gaf over natuurbeleving en groene speelruimte in de kinderopvang.
Sinds 3 jaar werkt Mira voor GoodPlanet vzw, waar ze als pedagoog de ontwikkeling van projecten en van educatief materiaal ondersteunt en duurzaamheidscoaches van GoodPlanet begeleidt in hun werk.
Ilse Roels werkt als duurzaamheidscoach en projectmanager voor GoodPlanet en Leefmilieu Brussel. Voordien werkte ze meer dan 15 jaar in Haïti rond milieubeheer, voedselproductie, drinkwater & sanitatie, gender en versterking van de civiele maatschappij. Natuur en ecologie zijn haar grote passies. Ze heeft een bachelor in milieuwetenschappen en een master in politieke wetenschappen en godsdienstwetenschappen. Ze rondde eveneens de lerarenopleiding af.
Omschrijving
Duurzame voeding, zorg voor natuur, zuinig en duurzaam energieverbruik, waterverbruik,… al deze thema’s roepen allerlei reacties op bij kinderen: ze voelen zich bang of boos of ge(de)motiveerd, ze willen er meer over weten, ze maken plannen of dromen hoe het anders kan, ze willen iets ondernemen maar weten niet goed hoe, …
Kinderen erkennen in al deze aspecten is belangrijk om hen mee te krijgen. Het vergroot hun betrokkenheid, ze krijgen erkenning voor al hun verschillende manieren van betrokken zijn. Dat vergroot hun gevoel deze thema’s ‘aan te kunnen’ en een bijdrage te kunnen leveren.We leggen de nadruk op 4 leerwijzen: Voelen, Kennen, Verbeelden en Doen.
Maar hoe kunnen we inhoudelijk vanuit de verschillende vakken een duurzaamheidsthema écht doen leven?
Hoe kunnen we ‘een lesje over duurzaamheid’ of ‘een workshop door externen’ valoriseren door het thema open te trekken naar een vakoverschrijdend thema dat leeft in de klas of zelfs in de hele school? Hoe kunnen we leerwijzen van kinderen en vakinhouden met elkaar verbinden in een educatief aanbod over duurzaamheid?
Ontdek het in deze workshop.