Isabelle Claes – project manager & trainer: isabelle@vvta.be
ViaVia Tourism Academy team:
Greet Huybrechts – duurzaamheidscoördinator Joker & trainer VVTA: Greet.huybrechts@joker.be
Isabelle Claes – project manager & trainer: isabelle@vvta.be
Ruth Cloet – groeimanager & trainer: ruth@vvta.be
info@vvta.be
https://www.linkedin.com/company/2947218/admin/dashboard/
https://www.viaviatourismacademy.com/
Van innerlijke ontwikkeling naar uiterlijke verandering
door ViaVia Tourism Academy
09u45 – 10u50
Isabelle Claes
Isabelle Claes is projectmanager bij ViaVia Tourism Academy, waar ze werkt aan regeneratief toerisme, duurzaam ondernemerschap en interculturele samenwerking. Vanuit het VVTA team coördineert ze projecten, bouwt netwerken en organiseert trainingen die raken en inspireren. Gedreven door een regeneratieve mindset zet Isabelle in op verandering die begint bij wie we zijn – en groeit in wat we doen.
Van innerlijke ontwikkeling naar uiterlijke verandering.
Soms voelt het alsof we in rondjes draaien. We praten over duurzaamheid, proberen de wereld beter te maken, maar onderweg raken we iets kwijt. Voelt het nog echt? Snakken we niet allemaal naar betekenisvolle verandering? De uitdagingen van vandaag – van klimaat tot ongelijkheid – vragen niet alleen om slimme oplossingen, maar om een fundamentele transformatie in ons denken, voelen en handelen.
In deze keynote nemen we je mee op reis van duurzaam naar regeneratief denken. Ons verhaal vanuit Joker ViaVia is daarbij een voorbeeld van hoe we zonder grootse theorieën in de praktijk een verschil proberen te maken – voor onszelf, voor anderen en voor de gemeenschappen waarmee we samenwerken. Geen perfecte aanpak, maar wel een eerlijk proces dat inspireert en aanzet tot reflectie.
De kern van dit verhaal ligt in de Inner Development Goals (IDGs): een kader dat helpt om verandering van binnenuit te starten. Niet met extra vakken of taken, maar door vaardigheden zoals veerkracht, samenwerking en anders denken te ontwikkelen. In het onderwijs zijn die vaardigheden essentieel – voor leerlingen én voor leerkrachten. Hoe kunnen de IDGs je versterken als leerkracht? Hoe kunnen we als leerkracht de IDGs toepassen in de klas? Hoe laten we leerlingen voelen dat zij zelf een verschil kunnen maken?
Een regeneratieve mindset helpt ons hierbij. Het gaat over leren van de natuur: hoe we samenwerken, hoofd en hart verbinden en niet alleen problemen oplossen, maar ontdekken wat kan groeien. Voor scholen betekent dit niet alleen doen, maar ook zijn. Want echte verandering begint bij hoe we kijken, denken en leven – en dat geef je door.