Asmita Rajaram
asmita.rajaram@vvob.org
LinkedIn
Inge Vandevyvere
inge.vandevyvere@vvob.org
LinkedIn
Kobe Hautekiet
khautekiet@unicef.be
Charlotte Van Calster
cvancalster@unicef.be
VVOB education for development
Julien Dillensplein 12a, 1060 Brussel
www.vvob.org
UNICEF België
Rue Picard 7, St-Jans-Molenbeek, 1080 Brussel
www.unicef.be
Ploggen, planten of planetaire klimaatonderhandelingen – Wat is kwaliteitsvol klimaatonderwijs?
door VVOB en UNICEF België
13u30 – 15u00
Sprekers
Asmita Rajaram werkt bij VVOB als coördinator van het S-Cool-Links platform sinds 2019, en heeft daarvoor als onderwijsadviseur gewerkt voor VVOB in Suriname. Ze heeft een onderwijsachtergrond in duurzame ontwikkeling en ervaring met kwaliteitsmanagement in het hoger onderwijs.
Inge Vandevyvere adviseert over programma’s in het secundair onderwijs bij VVOB en is aanspreekpunt voor de integratie van duurzaamheid in de programma’s van VVOB en binnen de organisatie. Ze studeerde pedagogische wetenschappen en vervoegde VVOB in 2020 na verschillende (internationale) ervaringen in het domein van onderwijs en internationale samenwerking.
Kobe Hautekiet is Child Rights Officer bij UNICEF België en focust in deze rol op de impact van klimaatverandering op de rechten van kinderen. Voor UNICEF coördineerde Kobe de Kinderklimaattop en nam hij deel aan de internationale klimaatonderhandelingen.
Charlotte van Calster is Child Rights Officer bij UNICEF België met een specifieke focus op kinderrechteneducatie. Binnen UNICEF werkt Charlotte op het versterken van educatie rond kinderrechten in België, door o.a. ontwikkeling van nieuwe tools en begeleiden van kinderrechtenscholen.
Omschrijving
Ontdek hoe onderwijs bijdraagt aan klimaatoplossingen in deze interactieve workshop! We starten met een introductie over de wisselwerking tussen klimaat en onderwijs. Vervolgens beoordeel je klimaatprojecten van leerkrachten wereldwijd en bespreken we wat kwaliteitsvol klimaatonderwijs inhoudt.
Leer hoe sterke teacher resources en pedagogische methodieken hierbij helpen en laat je inspireren door een voorbeeld van project-gebaseerd onderwijs, de Kinderklimaattop. In een wereldcafé-format reflecteren we op de rol van de leerkracht en het recht van kinderen om gehoord te worden. We sluiten af met praktische takeaways voor in de klas.
Benieuwd naar wat de klimaatonderhandelingen net zijn? Hoe je er mee aan de slag kan gaan? En waarom onderwijs en klimaatverandering ontegensprekelijk gelinkt zijn met elkaar? Kom en draag bij aan een duurzame toekomst!