NIK LIPPENS heeft een passie voor leren en innoveren. Hij is docent tweedekansonderwijs, onderzoeker bij de lerarenopleiding secundair onderwijs van Howest en mede-oprichter van Give a Day. Hij is actief rond onderwijsvernieuwing, motivatieprocessen en docentprofessionalisering en vertrekt daarbij telkens vanuit verbinding en betrokkenheid.


Van maatschappelijke uitdaging tot actie via Design thinking.

11u

door Give a day

De nieuwe eindtermen binnen de modernisering van het secundair onderwijs veranderen een heleboel zaken. Eén daarvan is de expliciete toevoeging van de sleutelcompetentie burgerschap (7). Daarnaast zijn er ook de transversale eindtermen rond duurzaamheid (11), leercompetenties (13) en ondernemingszin (15) die best uitdagend zijn. Geïntegreerd werken biedt mogelijkheden, maar hoe pak je dit aan?

De Vooruitdaging zorgt voor houvast! Deze pedagogisch-didactische aanpak, ontwikkeld vanuit actieonderzoek met diverse schoolteams, laat zowel leerlingen als leerkrachten groeien in hun competenties. De drie impactmodules met ideeën en inspiratie ondersteunen bij het ontwerpen van leeractiviteiten en een leerproces rond maatschappelijke uitdagingen.

Tijdens de workshop overlopen we de impactmodules, geven we tips over het samenwerken met externen en bespreken we de cases van de schoolteams binnen het actieonderzoek.